UGL

UGL – Utveckling av grupp och ledare

UGL är en ledarskapsutbildning som vänder sig till er som vill förstå ledarskap och medarbetarskap i grupper och i dessa hitta sin egen roll.

Kursens form och upplägg

  • Antalet deltagare per kurs är minimerat till 8 och maximerat till 12 deltagare. Kursen leds av två certifierade handledare, som har avtal med Försvarshögskolan att leda UGL-kurser. 
  • Kursen kommer att genomföras under fem sammanhängande dagar och äger rum på internat.

Information

Det skall inte finnas något beroendeförhållande av varandra efter genomförd utbildning eftersom detta kan leda till försiktighet i att uttrycka vad man tycker, tänker och känner om arbete och ledarskap. Chefen och medarbetaren bör gå på skilda UGL-kurser, såväl som medarbetare från samma organisation.

Inovanova erbjuder grundkursen UGL i utvecklingssyfte, vid tre tillfällen per år. Dessa kurser är öppna för intresserade.

Upplevelsebaserat lärande

Utbildningsmetoden under UGL benämns ”upplevelsebaserat lärande” och bygger på Kolbs teorier om lärandet. Gruppmedlemmarna ställs inför olika uppgifter som de som grupp skall hantera eller lösa. Detta skapar gemensamma upplevelser som genererar grupprocesser vilka gemensamt undersöks. Utifrån detta utforskande byggs allmängiltiga tankegångar om upplevelsernas innehåll och verkan. Vedertagna teoribildningar, med vetenskaplig grund, belyser som jämförelse de gjorda upplevelserna. Reflektion och reflektiva samtal bygger på lärande-effekten och utvecklingen såväl hos deltagaren som hos gruppen. Gruppen och individerna lever i sin egen lärandesituation och genom handling och reflektion skapas nya sätt att tänka och förhålla sig i relation till andra.

UGL-utbildningen genomförs utifrån de pedagogiska tankegångar (det pedagogiska postulatet) som formulerats av Fredriksson och Gestrelius, att det är den enskilda människan själv som är den enda som kan vara aktiv på ett sådant sätt att det sker ett lärande – allt en utbildare kan göra är att skapa lämpliga yttre förutsättningar för lärande, samt att stimulera den enskildes aktiviteter.

Detta innefattar bl.a. att lärande sker bäst med yttre förutsättningar som genererar trygghet (lärande-effekten i stressituationer är som bekant mycket låg). Utbildarna, som i UGL benämns handledare, har i sin roll ett stort ansvar för att tillgodose yttre förutsättningar för gott lärande. Handledarna måste också och ständigt bygga på sin duglighet som utbildare. Oavsett det fordras att deltagaren tar ansvar för sitt lärande, engagerar sig och med inlevelse ger för att få.